Some of the virtues of the last ten days of Ramadan
Question:
"If you could please benefit us by mentioning some of the virtues of the last ten days of Ramadan?"
Answer:
"The virtues of the last ten days are immense, for the Prophet صلى الله عليه وسلم used to exert himself in them even more than at the beginning of the month. Thus he عليه الصلاة والسلام would strive even harder with regards to his night prayers in these nights than in his night prayers at the beginning of the month. And he عليه الصلاة والسلام used to perform I'tikaf[1] in the last ten days of Ramadan, meaning that he صلى الله عليه وسلم would remain in the mosque for the remembrance (dhikr) of Allah and in order to perform worship. And he صلى الله عليه وسلم would not leave the mosque throughout the last ten days of Ramadan except when really needed, which is a clear proof for their great excellence and virtue. Furthermore Laylat-ul-Qadr is more likely to be in these last ten (nights) because the Prophet صلى الله عليه وسلم informed that it is to be expected in the last ten (nights) in particular. Hence he صلى الله عليه وسلم would make great efforts in these ten in pursuit of Laylat-ul-Qadr."
[1] Seclusion for worship in a masjid
Shaykh Saalih bin Fawzaan Al-Fawzaan, may Allah preserve him
Translated by 'Abdurrahīm Ibn Muhammad Al-Hadhramī.
Published on Salafi-Dawah.com.
Source: www.alfawzan.af.org.sa [Click here for screenshot in PDF format]
"If you could please benefit us by mentioning some of the virtues of the last ten days of Ramadan?"
Answer:
"The virtues of the last ten days are immense, for the Prophet صلى الله عليه وسلم used to exert himself in them even more than at the beginning of the month. Thus he عليه الصلاة والسلام would strive even harder with regards to his night prayers in these nights than in his night prayers at the beginning of the month. And he عليه الصلاة والسلام used to perform I'tikaf[1] in the last ten days of Ramadan, meaning that he صلى الله عليه وسلم would remain in the mosque for the remembrance (dhikr) of Allah and in order to perform worship. And he صلى الله عليه وسلم would not leave the mosque throughout the last ten days of Ramadan except when really needed, which is a clear proof for their great excellence and virtue. Furthermore Laylat-ul-Qadr is more likely to be in these last ten (nights) because the Prophet صلى الله عليه وسلم informed that it is to be expected in the last ten (nights) in particular. Hence he صلى الله عليه وسلم would make great efforts in these ten in pursuit of Laylat-ul-Qadr."
[1] Seclusion for worship in a masjid
Shaykh Saalih bin Fawzaan Al-Fawzaan, may Allah preserve him
Translated by 'Abdurrahīm Ibn Muhammad Al-Hadhramī.
Published on Salafi-Dawah.com.
Source: www.alfawzan.af.org.sa [Click here for screenshot in PDF format]
السؤال : أرجو الإفادة عن فضائل العشر الأواخر من رمضان ؟
الجواب : فضائل العشر الأواخر عظيمة ، وذلك لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يجتهد فيها أكثر من اجتهاده في أول الشهر، فكان عليه الصلاة والسلام يجتهد في التهجد في هذه الليالي أكثر من تهجده في أول الشهر، وكان عليه الصلاة والسلام يعتكف في العشر الأواخر من رمضان ، بمعنى أنه يمكث في المسجد لذكر الله وللعبادة ، ولا يخرج منه إلا لحاجة الإنسان طيلة العشر الأواخر، مما يدل على مزيتها وفضيلتها ، كذلك فإن أكثر ما يرجى مصادفة ليلة القدر في هذه العشر الأواخر، لأن النبي صلى الله عليه وسلم أخبر أنها تُرجى في العشر الأواخر خاصة ، فكان صلى الله عليه وسلم يجتهد في هذه العشر طلبًا لليلة القدر
الجواب : فضائل العشر الأواخر عظيمة ، وذلك لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يجتهد فيها أكثر من اجتهاده في أول الشهر، فكان عليه الصلاة والسلام يجتهد في التهجد في هذه الليالي أكثر من تهجده في أول الشهر، وكان عليه الصلاة والسلام يعتكف في العشر الأواخر من رمضان ، بمعنى أنه يمكث في المسجد لذكر الله وللعبادة ، ولا يخرج منه إلا لحاجة الإنسان طيلة العشر الأواخر، مما يدل على مزيتها وفضيلتها ، كذلك فإن أكثر ما يرجى مصادفة ليلة القدر في هذه العشر الأواخر، لأن النبي صلى الله عليه وسلم أخبر أنها تُرجى في العشر الأواخر خاصة ، فكان صلى الله عليه وسلم يجتهد في هذه العشر طلبًا لليلة القدر