The ruling on leaving the masjid while the adhān is being called
The basis is that when the adhān is being called in the masjid, then one does not leave from it except for a greater benefit, otherwise he will enter into having disobeyed Abal Qāsim (Prophet Muhammad), may peace and blessings be upon him. Meaning that when the adhān is being called and a person is in the masjid, then the basis is that he does not exit from the masjid except for a greater benefit; a greater benefit like if we happen to be in Madīnah for example, and we are in a lecture in a masjid from among the masājid (plural masjid), and the muazzin is calling the adhān, and I want to leave to the Prophet's masjid, may peace and blessings be upon him, then here according to the more correct of the opinions of the people of knowledge, there is no problem with that. Or that for example someone's father is waiting for him at home in order to take him to the masjid, and so he leaves to bring his father, and this is a greater benefit, because he did not leave from the masjid out of avoiding it, but for a greater benefit. Or that a person is Imām of a masjid and is sitting in a lecture, and the muazzin is calling the adhān while he is sitting in the lecture, and he needs to go in order to lead his congregation in prayer, then there is no problem with that, there is no problem with that. The problem lies in when the muazzin calls the adhān and then someone leaves from the masjid not for a benefit, not for a benefit, but he (simply) leaves from the masjid, then this is the one about whom it has been reported that he has disobeyed Abal Qāsim, may peace and blessings be upon him. Perhaps we are going now to answer a few questions...
Shaykh Sulaymaan Ar-Ruhaylee, may Allah preserve him
Translated by 'Abdurrahīm Ibn Muhammad Al-Hadhramī.
Published on Salafi-Dawah.com.
Use the player below or download the MP3 here.
Shaykh Sulaymaan Ar-Ruhaylee, may Allah preserve him
Translated by 'Abdurrahīm Ibn Muhammad Al-Hadhramī.
Published on Salafi-Dawah.com.
Use the player below or download the MP3 here.
الشيخ سليمان الرحيلي حفظه الله: الأصل أنه إذا أذن في المسجد لا يخرج منه إلا لمصلحة أعلى. وإلا يدخل في أنه عصى أبا القاسم صلى الله عليه وسلم. بمعنى أنه إذا أذن والإنسان في المسجد الأصل أنه لا يخرج من المسجد إلا لمصلحة أعلى. مصلحة أعلى مثل لو كنا في المدينة مثلا وكنا في درس في مسجد من المساجد وأذن المؤذن وأردت أن أخرج أنا إلى مسجد النبي صلى الله عليه وسلم فهنا الراجح من أقوال أهل العلم أن هذا لا حرج فيه. أو مثلا يعني أن والد الإنسان ينتظره في البيت ليقله إلى المسجد فيخرج ليقل والده وهذه مصلحة أعلى فهو لم يخرج من مسجد معرضا عنه وإنما إلى مصلحة أعلى أو كون الإنسان إماما لمسجد ويجلس في الدرس وأذن المؤذن وهو جالس في الدرس فهو يحتاج أن يذهب ليؤم جماعته فهذا لا حرج فيه لا حرج فيه وإنما الحرج أن يؤذن المؤن ثم يخرج الإنسان من المسجد لا لمصلحة لا لمصلحة وإنما يخرج من المسجد فهذا هو الذي ورد فيه أنه عصى أبا القاسم صلى الله عليه وسلم. فلعلنا نجيب على بعض الأسئلة
الحمد لله تم هذا التفريغ من قبل موقع
salafi-dawah.com
الحمد لله تم هذا التفريغ من قبل موقع
salafi-dawah.com